ezeket gondolom mostanában

Kulturzaj

Kulturzaj

Miért nem lehet egy kiállításon fotózni?

Az Instagram tönkreteszi a múzeumi élményt? Vagy egészen más dolgok állnak a háttérben?

2019. június 04. - Kovács Heni

Sziasztok, olvasók! 

Bevallom, én nagyon szeretek fotózni a kiállításokon. Sőt, szeretem feltenni az így készült képeket Instagramra is. Egyrészt azért, hogy az ismerőseimnek és a Kulturzaj követőinek is megmutassam, mennyire király kiállításokkal találkozok, másrészt pedig szeretem konzerválni ezeket az élményeket, a feedem segítségével pedig bármikor feleleveníthetem az emlékeket. Sokszor van olyan is, hogy egy művész munkásságának szeretnék bővebben is utánajárni, mert tetszettek a munkái, ezért örökítem meg a képet és az alkotó adatait. Szóval ezért fotózok a kiállításokon. Félreértés ne essék, nem az a típusú ember vagyok, akit minden kiállított tárgy előtt megáll, lekattintja, és majd otthon megnézni, mi is van a képen, vagy, ami még rosszabb, és őszintén nem értem: nem szoktam szelfizni festményekkel. Én csak készítek két-három képet, sokszor nem is egy konkrét műtárgyról, hanem például a teremről. Szerintem ebben semmi rossz nincs. 

De nyilván nem olyan egyértelmű ez a kérdés, hiszen elég sokszor futok bele a "Fotózni tilos" feliratba. És nem, nem arról van szó, hogy nem szabad vakut használni, mert árthat egy festménynek, hanem egyáltalán nem szabad fotózni. 

image-20161005-20132-i550ta.jpg

De azon túl, hogy magamban puffogok a jelenségen, nem ártana konstruktív módon az okokat is felfejteni.

A social media kettős arca 

Egyrészt baromi inspiráló olyan posztok áradatában görgetni át a fél napunkat Instagramon, amelyek különböző múzeumokban, kiállításokon készültek. Ez egyrészt a művészet szeretetének, megismerésének üzenetét is hirdeti, másrészt tök jó kitörési mód lehet a kortárs alkotók számára, akiket (a szereény számú aktív művészetfanatikuson kívül) kevesen ismernek. Nekik egy-egy jól instázható kiállítás elég sokat jelenthet, nagyobb megjelenést, nagyobb médiafigyelmet és több kiállítás-látogatót generálhat. 

A kiállítóhelyek és a múzeumok azonban épp azt hozzák fel érvként a fotózás ellen, hogy a a social media jelenlét megöli a múzeumi élményt. Az is fontos szempont, hogy mivel már láttad a kiállításról készült képeket, nem mész el megnézni magad. Lássuk be, ez jogos félelem, tekintve, hogy milyen sok tartalom található egy-egy social platformon az egyes kiállításokról, ezzel szemben pedig milyen borsos árat kell fizetni ahhoz, hogy néhány tárlatot megnézzünk. A fotózás tiltása pedig a múzeum shopjának is jól jön, hiszen így a műalkotások képeivel ellátott ajándéktárgyakat is könnyebb eladni. 

0513.jpg

Egyébként én egy top level múzeumban látogattam meg egy agyonhype-olt kiállítást, amin tilos volt fotózni, és ezt nagyon komolyan is vették: a biztonsági őr utánam jött, és nem túl kedvesen megjegyezte, hogy hiszen láttam a kiírást, miért fotózok. Amint kiléptem a kiállítás színfalai mögött, rögtön megvilágosodtam, hogy miért a nagy tiltás: a hypevonat egyértelműen sokkal nagyobb gőzerővel megy, mint amekkora a tartalom mögötte, és ezt néhány social media poszttal elég gyorsan levágóssá lehet tenni.

Persze elhangzanak még olyan érvek is a múzeumok oldaláról, hogy megnőtt a fotózás és szelfizés közben történő balesetek száma (komolyan, ez olyan számottevő, hogy ez tiltáshoz vezet?), és óriási dugók alakulnak ki a kiállítástérben a fotózás miatt (ez azért nem hiszem, hogy akkora probléma lenne a magyar múzeumokban, leszámítva a Frida Kahlo kiállítást, ami tényleg csodálatos volt, de szinte élvezhetetlen a folyamatos tömeg miatt), valamint a biztonsági kockázat is megnő a rengeteg műtárgyakról készült kép miatt.

Na és mi a helyzet a copyrighttal?  

Ezer éves múalkotások esetében elég érvénytelen feltenni ezt a kérdést: a legtöbb műalkotásra szerzői jogvédelme 70 évig tart. A kortárs műalkotások esetében már izgibb a kérdés, mert a műalkotás reprodukciója sérti a szerzői jogot, szakértők szerint még akkor is, ha csak személyes felhasználásra készíted el a képet.  Bonyolult kérdés, és nem is vagyok a szerzői jog szakértője, de ez az a pont, ahol a legtöbb értelmét látom a korlátozásoknak. 

crowds-around-the-mona-guardian.jpg

Na most akkor okés képet készíteni egy kiállításon?

Bár én sajnos egy csomó múzeumi helyzetben úgy érzem, hogy képet KELL készítenem, hogy megmutassam másoknak is, milyen király műalkotások vannak a világon, és milyen kiállításokra érdemes elmenni, vagy épp megmutatni azt, hogy oké, ezt talán nem lehet fotózni, de nézzétek, azért, mert nincs mögötte fele annyi tartalom sem, mint amennyit próbálnak a dologba projektálni, azért általában betartom a múzeum hozta szabályokat. Tegyetek ti is belátásotok szerint minden ilyen helyzetben, és gondoljátok át, hogy ártotok-e a műalkotásnak vagy a kiállítás alkotóinak azzal, hogy fotót készítek. 

Ti szoktatok képet készíteni a múzeumokban? Egyáltalán, mi erről a véleményetek? Írjátok meg! 

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturzaj.blog.hu/api/trackback/id/tr2914795896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása