A coffee table könyveket egyszerűen csak szép porfogókként emlegetem. Régóta használom ezt a megnevezést, és úgy vettem észre, hogy egész jól bevált, a legtöbb esetben stimmel. Általában csak egyszer átlapozzuk őket, megnézegetjük a képeket, és aztán csak dekorációs célokat szolgálnak. De akkor mégis miért veszünk gyönyörű, de ár-érték arányban általában tökre nem gazdaságos, mondjuk ki, baromi drága könyveket a dohányzóasztalunkra?
A coffee table könyvek a 19. század végén - 20. század elején jelentek meg először, szinte kizárólag a tehetős emberek otthonában. Művészet, divat, természetképek, fotográfia - ezek a témák szolgáltattak anyagot Nagy-Britannia első coffee table könyveihez. A II. világháború után már az egyre szélesedő középosztály is megengedhette magának, hogy művészeti albumokat tartson az asztalán, ezzel egyfajta presztizsértéket adva a nappalinak, és a családi eleganciáról árulkodva a vendégeknek. Egy csepp kifinomultság - ennek megmutatására szolgáltak a coffee table könyvek.
De mire szolgálnak ma? Egyértelműen az egyéniségünk kifejezésére, megmutatására. Evidens, hogy az, hogy milyen könyvekkel vesszük körül magunkat, sokat megmutat a személyiségünkből. Azoknak pedig, akiknek kevesebb könyv van a polcán, különösen fontos, hogy a coffee table könyvekkel milyen jegyeket, érdeklődési területeket mutatnak meg magukból.
Inspirálnak, témát szolgáltatnak: ha vendégeket várunk, szívesebben hagyjuk őket magukra a nappalinkban pár percre egy coffee table könyv társaságában, ez pedig ismeretlen vagy majdnem ismeretlen emberek között könnyebben indíthat el egy beszélgetést. A coffee table könyvek a kortárs jelenségeket, irányzatokat meglepő gyorsasággal tudják feldolgozni, ezáltal pedig - nyilván nem mélyreható bölcsességgel, de "bevezető" funkcióval - megismertethetnek egy új világgal, ráaadásul, ha igazán jó coffee table könyvről van szó, egész jó történetmesélési eszközökkel.
Emellett - ne is próbáljuk tagadni - az emberek szeretik szép tárgyakkal körülvenni magukat. Ezek a könyvek pedig a másért sem vannak, csak azért, hogy szépek legyenek és örömünket leljük bennük.
A Hypebeast a MENDO nevű coffee table könyveket készítő és forgalmazó kiadót kérdezett arról, mi alapján döntik el, melyik könyvben hisznek, melyik könyvet dobják piacra. Négy tényezőt soroltak fel: az első a könyv témája - elég erős a sztori ahhoz, hogy könyvet érdemeljen? Másodszor, éreznek-e lehetőséget és potenciált abban, hogy gyönyörű könyvtárgyat alkossanak ebből a történetből? Harmadszor: van ennek a könyvnek piaca? Vagy meg tudják teremteni hozzá a piacot? Negyedszer pedig a csapat és a készítők kreatív energiái is számítanak. Ebből is látszik, hogy a coffee table könyvek elsődleges célja az, hogy könyvtárgyként attraktívak legyenek, és lenyűgözzék az embereket.
Akár nagy rajongói vagyunk a coffee table könyveknek, akár felesleges pénzkidobásnak tekintjük őket, azt el kell ismerni, hogy mindannyian estünk már kísértésbe, és próbáltunk ellenállni a csábításnak, mikor megláttunk egy csodaszép albumot vagy épp egy olyan könyvet, ami elég jól volt összerakva, de a szívünk mélyén tudtuk, hogy nem ez a következő Háború és béke. Nektek vannak coffee table könyvek a dohányzóasztalatokon?